یکی از معابر اصلی یا میادین شهر مشهد به نام خادم‌الرضا(ع)، «سیدابراهیم رئیسی» نام‌گذاری می‌شود  تجمع مشهدی‌ها در فراق خادم‌الرضا (ع) امروز ساعت ۱۶ (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد سوگوار خادم الرضا (ع) شد + عکس اعمال قانون ۱۳۳۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) جشن بزرگ امام رضایی‌ها در مشهد لغو شد (۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) تسلیت شورای اسلامی شهر مشهد در پی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه تسلیت شهردار مشهد در پی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه سرویس‌دهی متروی مشهد تا ساعت ۲ بامداد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) عملیات امدادونجات آتش‌نشانی مشهد در پی سیلاب روز گذشته | تماس با ۱۲۵ در شنبه پرحادثه مشهد رکورد زد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازدید میدانی معاون‌اول رئیس‌جمهور از مناطق سیل‌زده مشهد | قدردانی از حضور شبانه‌روزی و خدمت‌رسانی دستگاه‌های دولتی، امدادی و جهادی هوای کلانشهر مشهد امروز «پاک» است (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تمامی معابر شهری مشهد باز است (۳٠ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم پیامد‌های بارندگی بی‌سابقه مشهد در روز شنبه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد بوی میوه می‌دهد خانه فردوسی کجاست؟ | درباره یک خانه تاریخی در روستای پاژ مطالبات مردم تپه سلام، مهدی و شهرک قدس مشهد در طرح شهید اصلانی حفاظت از کمربند سبز برای جلوگیری از تغییر کاربری پیام تسلیت شهردار مشهد در پی جان باختن تعدادی از شهروندان در سیل اخیر قدردانی شهردار مشهد از خادمان شهری پس از بارش سیل‌آسای امروز | شهروندان از تردد غیرضروری خودداری کنند + فیلم
سرخط خبرها

شناسایی۷۰۰ مبتلا به HIV در مشهد

  • کد خبر: ۵۲۸۰۷
  • ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۴
شناسایی۷۰۰ مبتلا به HIV در مشهد
علی حسین پور،کارشناس مسئول پیشگیری از اچ آی وی و هپاتیت حوزه بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حدود ۷۰۰ مبتلا به بیماری اچ آی وی و ۸ هزار ناقل هپاتیت نوع B در مشهد شناسایی شده اند.
لاله سادات کوثری|شهرآرانیوز؛  کارشناس مسئول پیشگیری از اچ آی وی و هپاتیت حوزه بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حدود ۷۰۰ مبتلا به بیماری اچ آی وی و ۸ هزار ناقل هپاتیت نوع B در مشهد شناسایی شده اند.

علی حسین پور با بیان اینکه در حوزه اچ آی وی این آمار به غیر از مواردی است که به هر علتی از سیستم ما خارج شده اند افزود: آمار اچ آی وی از ابتدای شروع بیماری تا کنون در شهر است و این آمار با احتساب موارد فوتی به ثبت رسیده است.

وی در تشریح آمار اچ آی وی ادامه داد: از مجموع آمار مبتلایان اچ آی وی بالغ بر ۴۴۰ نفر زنده هستند که با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه می‌رسیم طی این سال‌ها حدود ۲۶۰ مبتلا به دلایل مختلف در مشهد فوت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه از مجموع افراد مبتلا حدود ۳۳۰ نفر به حوزه هپاتیت و ایدز دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه کرده اند افزود: از مجموع ۳۳۰ مراجعه کننده نیز حدود ۲۸۰ نفر تحت درمان قرار دارند.

کارشناس مسئول پیشگیری از اچ آی وی و هپاتیت حوزه بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: اینکه یک تعداد از مبتلایان از سیستم ما خارج شده اند عمده دلیلش برچسب بیماری است که متاسفانه در اذهان عمومی این بیماری چهره خوبی ندارد.

حسین پور در تشریح معنای بیماری اچ آی وی تا ایدز اذعان داشت: اچ آی وی نام ویروس به معنی ویروس نقص ایمنی انسانی است. اچ آی وی مثبت بدین معناست که ویروس وارد بدن فرد شده است. بعد از ورود ویروس به بدن ۴ مرحله از بیماری وجود دارد اولین مرحله بی علامتی دومین مرحله شرایط خفیف سومین مرحله شدید و مرحله آخر ایدز نام دارد.

وی با بیان اینکه در مرحله اول بیماری حتی ممکن است آزمایش هم نتیجه را مشخص نکند افزود: معمولا این دوره زمانی از دو هفته تا سه ماه را شامل می‌شود که البته این اتفاق به نوع و روش آزمایش انجام شده هم بستگی دارد.

تمام دارو‌های اچ آی وی به درمان مثبت است
این مقام مسئول یادآور شد: ایدز مرحله انتهایی بیماری نام دارد زمانی است که ایمنی بدن کاملا از بین رفته است و فرد را در برابر انواع بیماری‌ها آسیب پذیر می‌کند.

حسین پور با بیان اینکه تمام دارو‌های اچ آی وی در هر مرحله‌ای موثر است افزود: این دارو‌ها در هر مرحله‌ای می‌توانند ایمنی فرد را طبیعی کنند، اما نکته‌ای که وجود دارد اینجاست که این دارو‌ها توسط فرد همواره و همیشه باید مصرف شود.

وی با تاکید بر اینکه عموما در مصرف کنندگان مواد به خصوص مصرف کنندگان شیشه مبتلا به اچ‌ای وی این مشکل را داریم که فرد بیمار دارو را منقطع مصرف می‌کند گفت: این نوع بیماران معمولا تمکین درمان مناسبی ندارند.

وی اذعان داشت:با توجه به اینکه اچ آی وی تقریبا با کمک دارو‌ها درمان می‌شود و به مرحله انتهایی یعنی ایدز منجر نمی‌شود مدتی است که از این بیماری تنها به عنوان اچ آی وی یاد می‌شود. بیماران این بیماری درست مشابه مبتلایان دیابت در حال درمان قرار می‌گیرند.

دارو‌های ایدز در ایران رایگان است

کارشناس مسئول پیشگیری از اچ آی وی و هپاتیت حوزه بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: اگر در سایر بیماران مقاومت دارویی ایجاد شود ما نوع دارو را برای فرد بیمار تغییر می‌دهیم. خوشبختانه دارو‌های اچ آی وی در ایران فراوان و رایگان است.

حسین پور بابیان اینکه مجموع فوت‌های ناشی از این بیماری در سال‌های اخیر کاهش یافته است ادامه داد:اچ‌ای وی با ایدز متفاوت است و ایدز مرحله انتهایی بیمار است.

شناسایی ۸ هزار ناقل هپاتیت B در مشهد
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در آمار‌ها از کشوری با متوسط هپاتیت به کشور دارای هپاتیت پایین رسیده ایم افزود: بیشتر روی صحبت ما در انواع هپاتیت مربوط به نوع هپاتیت C و B آن است.

کارشناس مسئول پیشگیری از اچ آی وی و هپاتیت حوزه بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: هپاتیت B عموما از مادر به فرزند منتقل می‌شود و خوشبختانه دارای واکسن است و بیشتر برای کسانی مشکل ساز می‌شود که واکسن نزده اند.

حسین پور گفت: از آنجا که از سال ۷۲ به بعد همه بچه‌ها واکسن زده اند ما در مورد کودکان کمتر این نوع از بیماری را مشاهده می‌کنیم. خوشبختانه همه این عوامل باعث شده است در کشور از ۴ درصد ناقلی بیماری هپاتیت B به عدد ۲ درصد برسیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون شناسایی ۸ هزار نفر ناقل بیماری هپاتیت بی در مشهد صورت گرفته افزود: برای هپاتیت C حدود ۵۰۰ نفر در مشهد شناسایی شده اند. هپاتیت C عمدتا در میان مصرف کنندگان مواد رویت می‌شود، چون راه انتقال آن عمدتا از طریق سوزن آلوده یا کار‌هایی مانند خالکوبی اتفاق می‌افتد.

کارشناس مسئول پیشگیری از اچ آی وی و هپاتیت حوزه بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت:خوشبختانه آمار هپاتیت امسال نسبت به سال قبل پایین آمده است. شناسایی هپاتیت C به دلیل ورود به کمپ هاو زندان‌ها بیشتر شده، اما این کار عنوانش رشد آمار نیست بلکه فعالیت ما در حوزه شناسایی بیشتر شده است.

حسین پور با توضیح اینکه این کاهش در مورد اچ آی وی صدق نمی‌کند گفت:، چون در بیماری اچ آوی وی برچسب بیماری پر رنگ است/ تبعیض زیاد است بنابراین خیلی از افراد مراجعه نمی‌کنند؛ بنابراین ما در مورد این بیماری نمی‌توانیم مصداق کم شدن را بیان کنیم.

ترس‌های اچ آی وی به کرونا منتقل شده است
وی با بیان اینکه شرایط کرونا کاهش مراجعات در خصوص اچ آی وی را رقم زده است افزود: این روز‌ها به دلیل شیوع بیماری کرونا آزمایش گرفتن‌های حوزه‌های ما صرفا برای تشخیص بیماری اچ آی وی کاهش یافته است و حالا مردم دیگر نگرانی شان از کرونا بیشتر از اچ آی وی است.

کارشناس مسئول پیشگیری از ایدز و هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اذعان داشت: این افراد عموما با خود فکر میکنند که اگر به آزمایشگاه مراجعه کنند خطر ابتلایشان در برابر کرونا بسیار زیاد است و این در حالی است که در مقابل کرونا اچ آی وی قابل درمان است.

حسین پور خدماتی مانند واکسن برای اعضای خانواده مبتلایان به هپاتیت B را رایگان عنوان کرد و افزود:در حوزه خدمات و دارو به بیماران هپاتیت c نیز، چون عمدتا این نوع مبتلایان مصرف کنندگان مواد هستند با پزشکان بدون مرز رایزنی کردیم تا به صورت رایگان در اختیار این نوع از بیماران قرار بگیرد.

وی ادامه داد: از اعتبار خودمان برای افرادی که اچ آی وی و هپاتیت C همزمان دارند لحاظ کرده و این نوع بیماران را رایگان درمان می‌کنیم. افرادی که این نوع از بیماری را دارند عمدتا بعد از سه ماه درمانشان قطعی شده و سلامتیشان باز می‌گردد.

طرح حذف هپاتیت c سال ۱۴۱۰

کارشناس مسئول پیشگیری از اچ آی وی و هپاتیت حوزه بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: طرح حذف هپاتیت c تا سال ۱۴۱۰ را در برنامه داریم که امیدواریم تا آن سال کاملا این بیماری حذف شود. در حوزه تامین دارو این دو نوع بیماری با توجه به شیوع کرونا باید گفت در حوزه اچ آی وی خوشبختانه مشکلی وجود ندارد، ولی یکی از دارو‌های اصلی بیماران مبتلا به هپاتیت C تحت تاثیر کرونا قرار دارد.

حسین پور گفت: مهمترین مشکل ما در حوزه بیماری هپاتیت نوع c موضوع بیمه بیماران مبتلاست. این گروه از بیماران عمدتا مصرف کنندگان مواد هستند و پولی هم ندارند که خود و خانواده را بیمه کنند برای هر نفر هم باید مبلغی معادل ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

شناسایی ۲۰۰ بیمار هپاتیت c در کمپ‌های ترک اعتیاد مشهد
وی گفت: در این رابطه با بیمه سلامت رایزنی کرده ایم و بیمه تعهد کرده است از سهمیه خود در حوزه اعتیاد برای این افراد شرایط بیمه را فراهم کند، ولی متاسفانه در خیلی از موارد، چون برخی از این بیماران کارتن خواب هستند باز در ثبت کد ملی نشان به مشکل بر می‌خوریم.

وی اذعان داشت: برای این مشکل نیز با ثبت احوال رایزنی کردیم تا با دستور دادگستری کد ملی این افراد را برای بیمه شدن در اختیار ما قرار دهد.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون در کمپ‌های ترک اعتیاد تعداد هزار نفر را تست هپاتیت نوع C گرفته ایم که ۲۰۰ نفر از این افراد مثبت اولیه بیماری بودند. این افراد اگر بیمه شوند تامین داروهایشان از طریق بیمه خیلی ارزان‌تر محاسبه می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->